Image
Le plus grand silence | David de Haan en Fieke Hordijk

25.08.2023 t/m 08.10.2023
Feestelijke opening 26.08.2023 van 16-18 uur

De titel van deze expositie, ‘Le grand plus silence’ is afgeleid van het muziekstuk ‘Vexations’ van de Franse componist Eric Satie. Satie is vooral bekend om zijn wereldberoemde pianostukken met de titel ‘Gymnopédies’. In 1893-1894 schreef hij echter ook een pianowerk dat voor meer vraagtekens dan antwoorden zorgde; ‘Vexations’. Dit betekent zoveel als ‘pesterijen/ergernissen’. De compositie gaat gepaard met de zeer intrigerende aanduiding dat het stuk 840 (!) keer gespeeld moet worden. Of dit de werkelijke bedoeling was van Satie zal altijd onbeantwoord blijven. De titel ‘Le plus grand silence’ komt uit het motief van Erik Satie boven Vexations: Pour se jouer 840 fois de suite ce motif, il sera bon de se préparer au préalable, et dans le plus grand silence, par des immobilités sérieuses.

De uitvoering van ‘Vexations’ op piano vormde op 30 september, vanaf 14 uur, het slotspektakel van de expositie. Michel Havenith van het Ebony Ensemble had een ambitieuze performance opgezet waarin vier professionele pianisten elk 150 uitvoeringen verzorgden. Terwijl 240 uitvoeringen werden gespeeld door amateurpianisten van alle leeftijden.

Deze unieke artistieke samenwerking had Franx aangemoedigd om tijdens deze expositieperiode kunstenaars uit te nodigen die in hun werk verbinding met muziek, in de breedste zin van het woord, tot uiting brengen.

David de Haan
In deze expositie van kunstenaar David de Haan draait het om de kracht van het moment; waarop niets lijkt te gebeuren, maar waarin de verwachting en hoop tastbaar zijn. In zijn fotoserie ‘the music venues’ legt hij lege concertzalen vast, vlak voor een optreden plaatsvindt. Het zijn die kostbare seconden waarin alle voorbereiding is gedaan en de beloning voor het publiek en de artiesten nabij is. Je voelt dat er iets groots staat te gebeuren, terwijl alles nog in een serene stilte gehuld is.

Ook worden foto’s van oefenruimtes ‘The rehearsal spaces’ getoond, als plekken van toewijding en voorbereiding. Is enkel het podium het doel of heeft de oefening waarde in zichzelf? Door de expositieruimte in te richten als lege concertzaal worden verwachting en hoop tastbaar.

Als bezoeker kon je deze unieke momenten zelf ervaren. David nodigde bezoekers uit om de virtual reality bril en de koptelefoon op te zetten. Je ervaarde dan de hoopvolle rust van de lege concertzaal.

Fieke Hordijk
Fieke Hordijk nam je mee op een reis door de intense verwevenheid tussen muziek en beeldende kunst. Haar werk is het resultaat van veertig jaar artistieke toewijding, waarbij zij steeds haar persoonlijke interesses als inspiratiebron heeft gebruikt. Van geometrie tot dans, elk thema is vastgelegd in metaal. De werken die je hier zag, waren het resultaat van haar luisterervaringen naar diverse muziekstijlen. Variërend van klassieke composities tot jazzlegendes zoals Miles Davis en Charly Parker. Het ritme en de emoties van deze muziek vinden hun weg naar unieke beelden en wandobjecten die een harmonieus samenspel tussen klank en vorm weergeven.
De kern van deze expositie was gewijd aan het meesterwerk Canto Ostinato van Simeon Ten Holt. “Het heeft mij drie jaar gekost om dit werk te voltooien en illustreert de gestage stroom van muziek in een eindeloze dans van metaal.” Met koper, brons, messing en roestvrij staal creëert Fieke vormen die een verhaal vertellen dat geen woorden nodig heeft.

Fotogroep Zoetermeer
David de Haan nam de leden van FOTOGROEP ZOETERMEER mee op een reis door de wereld van conceptuele fotografie. Hij daagde hen uit om hun verbeeldingskracht te gebruiken binnen het thema ‘Le plus grand silence’, en dit vast te leggen op beeld. De inzendingen werden beoordeeld door een jury. De vier deelnemers die, binnen het thema ‘Le plus grand silence’ de meest passende foto’s hadden gemaakt werden bij Franx tentoongesteld.
Deelnemers: Gonneke Bakker, Janine Pompe,Harrie Rijven, Dick Sterenborg

Nevenprogramma
Passend bij het oefenruimte-thema van David de Haan stelde Franx tijdens en te midden van de expositie een podium ter beschikking voor diverse artiesten om op te kunnen oefenen en spelen.

Slotspektakel
Het meest opmerkelijke moment van Le plus grand silence was zonder twijfel de uitvoering van Vexations. Vanaf 30 september 14.00 uur werd dit werk van Erik Satie opgevoerd op het podium tussen de geëxposeerde werken. Het muziekstuk bestaat uit een kort motief dat maar liefst 840 keer herhaald wordt. De uitvoering ervan, door professionele- en amateurpianisten, nam zo’n 20 uur in beslag.

Foto’s: Richard Jetten

Image

Nieuwsberichten

Image