Image
Guido van den Berg
Deelnemer autonome kunst

Aanvankelijk gebruikte Guido van den Berg het medium fotografie als inspiratiebron voor schilderijen. Om meer zeggingskracht te bereiken koos hij later voor een andere vorm dan schilderen: de camera werd zijn penseel.
“Ik hoef geen kunst te maken, het is er al. Het ongeziene alledaagse. Ik struin rond met mijn camera en kijk voortdurend om me heen. Voordat ik het onderwerp vastleg, moet het wel aan bepaalde criteria voldoen. Er ontstaat een abstract beeld waarin kleur en licht de hoofdrol spelen.

https://www.photosandart.nl

FRANX OVER GUIDO VAN DEN BERG
Kunstenaar Guido van den Berg creëert abstracte, expressieve beelden in zijn fotografie. Zijn kracht is om rustig te kijken en zich te laten verwonderen door de wereld om hem heen: “Voor mij staat wat ik zie, symbool voor het leven. Het verandert voortdurend en dat probeer ik weer te geven.”

De wens om kunstenaar te worden zat er al jong in. Op de lagere school had Guido een fascinatie voor het impressionisme, op de middelbare school kreeg hij ook een interesse voor abstracte kunst. Sinds de jaren ’80 is hij zelfstandig beeldend kunstenaar en maakt hij schilderijen. Daarnaast nam ook het maken van meubels een vlucht nadat Guido een Memphis-tentoonstelling zag in het Groninger Museum. Hij ontwerpt meubels die vaak strak en eenvoudig ogen.

Inmiddels focust de kunstenaar zich op fotografie. “Schilderen kan ik door een ongeluk niet meer zo goed,” vertelt Guido. Bij het schilderen gebruikte hij fotografie als hulpmiddel voor zijn aantekeningen; nu gebruikt hij fotografie hoofdzakelijk als kunstvorm. “Sinds 2015 heb ik een vorm van fotografie ontwikkelt die heel dichtbij de abstractie komt die mijn schilderijen kenmerkte. Ik vind het fantastisch, want ik kan me er helemaal in uiten.”

Puur

Zijn inspiratie haalt Guido uit alles wat er is. “Ik kijk als een kunstenaar en dat breng ik over. Mensen lopen voorbij aan heel veel dingen, maar als ik wandel zie ik overal iets moois in. Overal kun je wel een abstract beeld van maken.” Met het versterken van kleuren en contrasten zorgt hij dat zijn beeld expressief wordt. Verder houdt hij in de nabewerking zijn foto’s zo puur mogelijk. “Eigenlijk ‘maak’ ik niets,” stelt Guido. “Het is er allemaal al. Ik leg het vast, draai aan knopjes en doe wat aan contrast. Dit symboliseert het leven voor mij. Het is verwondering.”

Wit

Hij hoopt dan ook dat de kijker dezelfde verwondering ervaart als hij. “Ik hoop dat iedereen door deze werken denkt: dat kan ik ook.” Volgens hem hoeft deze kunstvorm namelijk niet ingewikkeld te zijn. Het gaat vooral om de manier van kijken: het leren kijken als een kunstenaar. “Een wit vlak is nooit helemaal wit,” illustreert Guido. “Want er zijn meerdere tinten wit en het licht verandert. Voor wie gewoon een wit vlak ziet, zeg ik: ga nog eens een keer beter kijken. Als je de rust hebt om goed om je heen te kijken, dan gebeuren er mooie dingen.”

Voor Guido is het belangrijk dat zijn kunst expressief en abstract is. “Het beeld moet wat met je doen. De moeilijkheid in fotografie is om het abstract te houden, omdat er toch duidelijk herkenbare elementen in kunnen zitten. En soms mogen mensen dingen herkennen, maar wel zo dat de foto expressief blijft.”

Verwondering

Sinds 2023 is Guido verbonden als deelnemer aan Franx. De visie van Franx spreekt hem aan. “Het is goed wat hier gebeurt. Ook daarin laat ik mezelf verwonderen, zoals tijdens mijn deelname aan de groepsexpositie ‘Makersmomenten’. Die expositie was heel knap samengesteld.”

De komende jaren laat Guido zich nog graag meer verwonderen. “Als je de rust hebt, en je gaat lopen en kijken – dan wordt het interessant. Ik gun het iedereen. Dan hoef je je niet te vervelen. Dan kun je altijd genieten.”

Image

Nieuwsberichten

Image